Analiza na co ludzie tracą najwięcej czasu i praktyczna instrukcja jak przestać marnować czas

Jak przestać marnować czas?

Analiza na co ludzie tracą najwięcej czasu i praktyczna instrukcja jak przestać marnować czas

Ludzie marnują czas na różnorodne aktywności, a to zależy głównie od osobistych preferencji, stylu życia i sytuacji życiowej. Jednak jest kilka wspólnych, powtarzalnych obszarów, gdzie dochodzi do takiej sytuacji. Jakie to czynność i sposoby jak przestać marnować czas opisuję poniżej.

1. Media społecznościowe
Bezustanne przeglądanie Facebooka, Instagrama czy innych platform może pochłaniać dużo czasu, często bez konkretnego celu.

2. Telewizja i streaming
Długie godziny spędzane przed telewizorem bądź na platformach streamingowych mogą być czasochłonne.

3. Praca bez planowania i organizacji
Ludzie czasami marnują czas, gdy nie mają jasno określonych celów, planów czy priorytetów. Przypadkowe przeglądanie maili, bezproduktywne spotkania, czy też bezcelowe zadania w pracy mogą pochłaniać dużo czasu.

     4. Gry komputerowe
    Granie w gry, zwłaszcza w dłuższych sesjach, może absorbować dużo czasu.

    5. Przeglądanie internetu bez konkretnego celu
    Skakanie po różnych stronach internetowych bez konkretnego celu może być czasochłonne.

    6. Prokrastynacja
    Odkładanie ważnych zadań na później często prowadzi do marnotrawienia czasu.

    Na pewno. Dlatego powiem Ci, że nic komu do tego, jeśli uważasz że to jest dla Ciebie Ok. Warto zaznaczyć natomiast, że marnotrawienie czasu jest subiektywne i zależy od tego, co dla danej osoby jest ważne i satysfakcjonujące.
    Ważne jest znalezienie równowagi między relaksującymi aktywnościami a efektywnym wykorzystaniem czasu. Natomiast, wiem z doświadczenia, że spora grupa ludzi chce wykorzystywać go efektywnie, szczególnie w pracy, czy biznesie.

    Dlatego ważne jest wykształcić takie nawyki, wprowadzić rozwiązania, aby mieć go na sprawy ważne.

      Jak przestać marnować czas?

      Na co najczęściej wg mnie ludzie marnują czas? Podam Ci poniżej 3 przykłady z konkretnymi rozwiązaniami tego stanu.

      Przeczytaj na co najczęściej marnujesz czas
      1. Zastanawianie się, co masz robić.
        Większość zdań jest z reguły powtarzalna, więc opracuj procedury. Nie marnuj czasu na rozmyślanie, zastanawianie się i podejmowanie decyzji. Pomogą Ci:
        listy zadań, checklisty, aplikacje w telefonie lub komputerze, jeśli wolisz działać cyfrowo.
      2. Rozpraszacze
        Wyłącz strony, na których nie pracujesz. Wycisz telefon. Poinformuj otoczenie, że pracujesz.
      3. Zajmowanie  się nieodpowiednimi zadaniami.
        Ustal, jakie zadania mają największy wpływ na Twój cel.
        Zasada Pareto mówi, że 20% Twoich nakładów i wysiłku odpowiada za 80% osiąganych efektów. Reszta to są działania niepotrzebne.
      • Ustal porę, kiedy masz największą produktywność.
      • Stosuj  w praktyce zasady zarządzania czasem:
        Pommodoro (pracuj w odcinkach czasowych 30-60 minut, rozdzielonych krótkimi przerwami).
        Prawo Parkinsona– jeśli wyznaczysz sobie na zrealizowanie zadania  cały dzień, to rozwleczesz to dokładnie na taki czas. Jeśli masz natomiast tylko np. 2 godziny, to zmobilizujesz się i wykonasz je w tym czasie. To tzw. praca pod presją czasu.
      • Pracuj w blokach czasowych.
        Wykonuj w jednym bloku pracy zadania z jednego obszaru tematycznego, np. tylko przeglądanie e-maili, tylko pisanie…
      • Automatyzuj i deleguj.
        Nie wszystkie zadania musisz wykonywać samodzielnie. Część na pewno możesz komuś przekazać. Ustaw automatyczne odpowiedzi, powiadomienia, jak najmniej zadań wykonuj ręcznie.
      Stwórz listę zadań „NIE DO ZROBIENIA”

      Przy zarządzaniu czasem, poradach na temat  efektywności czy produktywności najczęściej mówi się, jak masz coś zrobić, jak żonglować czasem, żeby znaleźć czas na wykonanie jak największej ich ilości.

      Zrób odwrotnie i stwórz listę zadań, których nie chcesz wykonywać. Pokaże Ci ona:

      • Co możesz delegować.
      • Co być może nie ma wpływu na wynik, jaki chcesz osiągnąć.
      • Czy masz dostateczne kompetencje do jego wykonywania.
      • Jakie uczucia towarzyszą Ci, gdy myślisz, że musisz to zrobić? Czy te emocje nie powodują, że powinnaś się ich jednak pozbyć.

      Czas jest zasobem ograniczonym i nieodwracalnym. Raz stracony, nie daje się odzyskać. Wartość czasu staje się szczególnie ważna, gdy zaczynamy zdawać sobie sprawę, że życie jest krótkie, a wiele rzeczy, które chcielibyśmy osiągnąć, wymaga czasu i wysiłku. Dlatego ważna jest świadomość, dlaczego nie warto i  jak przestać  marnować czas.

      ——————————————————–

      Nie mam czasu dla siebie…
      Gdybym miała, choć godzinę dziennie wyłącznie dla siebie…
      Brakuje mi czasu na własne sprawy…

      To jest o Tobie?

      Pobierz instrukcje do samodzielnej pracy i zyskaj godzinę dziennie na ważne dla Ciebie sprawy.

      W tej krótkiej instrukcji dowiesz się
      o najprostszym, a jakże niedocenianym sposobie na to, jak znaleźć godzinę dziennie dla siebie.

      Podobne wpisy

      Dodaj komentarz